een spetterend 2013! - Reisverslag uit Vijayawada, India van Anouk Loes - WaarBenJij.nu een spetterend 2013! - Reisverslag uit Vijayawada, India van Anouk Loes - WaarBenJij.nu

een spetterend 2013!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

02 Januari 2013 | India, Vijayawada

Hooi lieve allemaal

voor iedereen de allerbeste wensen!
Voor ons is de laatste week op het project aangebroken. op 9 januari zullen we vanuit hier vertrekken naar Mumbai. Waar we (hopelijk nog steeds) Anne en Wouter gaan bezoeken. Het afscheid komt dus dichtbij.

In de sickroom zijn de laatste week wel wat heftige dingen gebeurd. Eerst kwam er een meisje binnen met een grote hoofdwond. Ik stond met de andere vrijwilligers op het punt om naar Chiguru te vertrekken om daar een verjaardag te vieren. Maar ben toch maar even gaan kijken of ze mijn hulp nodig hadden. Daar heb ik de hoofdwond van het meisje verzorgd en we hebben haar een bad gegeven, ze kwam recht van de straat en rook dus niet zo fris. Na het bad kreeg ze wat te eten, maar toen we even weg liepen lag al het eten op de grond. Het bleek dat ze elke 5 minuten ongeveer 10 seconden buiten bewustzijn was. Gelukkig werd het na een dag minder erg, maar we zijn toch maar naar het ziekenhuis gegaan met haar. Daar hebben ze een ct-scan gemaakt en het bleek dat ze een chronisch infarct heeft. Ze is nu in Chiguru en het gaat wel wat beter met haar gelukkig.

een ander heftig verhaal is David. Hij kwam 5 weken geleden met TBC binnen in de sickroom en was er slecht aan toe. Met veel speciaal eten en medicijnen leek het beter met hem te gaan, maar dat bleek niet waar te zijn 28-12 is hij in zijn slaap overleden. Iedereen was erg geschokt want we zagen het niet aankomen. Ook de kinderen waren erg van slag. Zij hadden hem geprobeerd wakker te maken s 'ochtends, maar David werd niet meer wakker. Na wat zoeken hebben ze contact gehad met Davids ouders en die hebben hem uiteindelijk begraven. Al met al erg heftig.

Gelukkig gebeuren er ook genoeg leuke dingen hier. Zo zijn we met de Peercounsellors gaan shoppen, (De peercounsellors zijn oudere navajeevanboys en zij werken nu op de straat om nieuwe kinderen naar shelter te brengen, wel leven deze kinderen nu weer in de shelter. Zij hebben boven hun eigen kamer met hun eigen spulletjes)! Zij hadden met kerst nog geen nieuwe kleren gekregen en natuurlijk konden we hun niet overslaan. Ze mochten allemaal een paar nieuwe kleren uitzoeken en nieuwe schoenen. En dan geen flipflops maar echte sandalen, want als je de hele dag over het station moet lopen heb je dat wel nodig. Ook kregen ze ondergoed en handdoeken.Ze waren er erg blij mee!
Ook het dak van de shelter wordt inmiddels gerepareerd en het laatste deel van ons sponsorbudget zal gaan naar het klaarmaken van een computerlokaal en een naaiatelier in Shelter. De computers zijn er namelijk al, maar doordat er alleen grote ruimtes zijn is er nu geen plaats voor. Verder is het op het moment erg rustig in de shelter, er komen gelukkig weinig kinderen binnen en voor de kinderen die we al hebben in de shelter worden nieuwe plaatsen gevonden in andere projecten zodat ze naar school kunnen of een beroep kunnen leren.
door deze verandering hebt ik dus meer aandacht voor elke jongen afzonderelijk waardoor de jongen mij ook meer vertellen over hun verleden en hoe ze de toekomst nu zien. Dit is erg leuk en interessant om te horen.

veel groetjes

• 02 Januari 2013 - 14:22

Tante Ans:

Lieve Anouk,

Ook voor jullie daar een gelukkig nieuwjaar.
    Erg heftig allemaal maar ............. wie ver reist kan veel verhalen!

Liefs
    T. Ans en O. Hans

• 02 Januari 2013 - 14:31

Wouter En Anne Joustra:

Hey dames,

De beste wensen voor 2013!

Dat zijn wel heftige verhalen zeg! Al met al hebben jullie behoorlijk wat meegemaakt.
    Nog maar een weekje, dan is het allemaal toch wel heel erg snel gegaan.

Wij vliegen a.s. vrijdag (4e) naar Mumbai en gaan dan zorgen dat we vanaf de 10e ons appartement kunnen. De onderhandelingen zijn dan wel afgerond, maar het is nog even de vraag of we dus op tijd in ons appartement kunnen helaas.
    We zullen nog even contact houden via mail en/of telefoon over hoe en wat precies. Wij zijn i.i.g. wel in Mumbai.

Groetjes,

Anne en Wouter

• 02 Januari 2013 - 19:00

Maria Verhoeven:

Hallo Anouk en Loes

Voor jullie natuurlijk ook een gelukkig en gezond 2013.

Wat zijn die maanden snel gegaan zeg!
    Wens jullie nog een paar fijne weken toe.
    Tot gauw.

groetjes maria

• 02 Januari 2013 - 19:42

Annemarie Slaats:

een heel gelukkig nieuw jaar
    geniet er nog maar van

• 02 Januari 2013 - 21:03

Margot:

Anouk en Loes,

Wat hebben jullie veel geld ingezameld en er giga veel mee kunnen doen!Complimenten! Hopelijk heb je flink wat foto's zodat we na terugkomst nog een keer een verhaal samen kunnen maken.
    Geniet van jullie tijd in Mumbai.
    Ik weet zeker dat jullie ouders super trots op jullie zijn, maar ook heel blij om jullie weer te zien.

Fijne afsluiting van dit enorm intensieve maar zeker ook leerzame en indrukwekkende project!

margot

• 02 Januari 2013 - 21:31

Marij.:

Hallo lieve dames....

Allereerst natuurlijk ook voor jullie de allerbeste wensen voor een geweldig 2013.
    Jullie hebben er in 2012 al iets geweldigs van gemaakt voor al die kinderen en gaan in 2013 ook nog even door met al dat goede werk.We zijn dan ook ape trots op jullie.
    Wat minder is zijn de vervelende dingen die jullie daar mee maken maar dat hoort natuurlijk ook bij het leven .
    Zorg verder goed voor jullie zelf en we zijn razend benieuwd naar alle verhalen en foto's.
    Lieve groetjes uit dorplein xx

• 03 Januari 2013 - 20:31

Harma En Co:

Hallo meiden!!!!!!,

Voor jullie ook de allerbeste wensen voor 2013! Jullie nemen een heel stuk levenservaring mee naar 2013, sommige minder of helemaal niet leuk, maar ik hoop grotendeels toch een positieve ervaring!! Aldus drs. Harma uit Borger :-) :-) :-)
    We hopen dat jullie een leuke afsluiting hebben en dat jullie met een goed gevoel weer naar huis gaan, want daar zullen jullie ook wel naar verlangen (denk ik)
    Trouwens nog bedankt voor jullie kaart met fotoos, een leuke verrassing was dat!
    Nou meiden geniet nog van jullie reis.
    We wensen jullie een goeie terugreis en heelhuids aankomen!!!!

Liefs Harma en Co

• 06 Januari 2013 - 00:03

Doortje:

hoi meiden,

hoe is het daar ?
    lang geleden dat ik gereageerd heb.
    maar dat wil niet zeggen dat ik jullie verslagen niet gelezen heb.
    wat een ervaringen iedere keer weer zeg!
    leuke en niet leuke.
    milde en heftige!
    die nemen jullie allemaal mee naar nl.
    deze maand alweer.
    wat is de tijd toch snel gegaan!
    en 9 januari al weer weg van het project.
    afscheid nemen van degenen waar je al die tijd mee hebt samengewerkt.
    en vooral van de kinderen.
    is nooit leuk, mja.
    goeie reis terug, mocht ik niet meer kunnen reageren vóór die tijd !!

doortje

• 08 Januari 2013 - 19:13

Renske:

Hoi meiden,

Nog de beste wensen vanuit Samen.
    Succes met het afscheidnemen!
    Geniet van het reizen en dan zien we elkaar over een tijdje in Nederland.
    Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Groetjes Renske