1 maand in India - Reisverslag uit Vijayawada, India van Anouk Loes - WaarBenJij.nu 1 maand in India - Reisverslag uit Vijayawada, India van Anouk Loes - WaarBenJij.nu

1 maand in India

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 Oktober 2012 | India, Vijayawada

Alweer een maand geleden dat we vertrokken vanuit Nederland. Ondertussen is het leven zo normaal hier.

Om 7 uur worden we wakker omdat de ventilatoren uitgaan. 2x per dag hebben we een powercut. Van 7-9 uur en van 13-15 uur. Soms zijn er meer, soms duren ze minder lang. Om 8 uur gaan we ontbijten in de dining room. Hier is altijd eten voor de staf en de vrijwilligers. Rond half 9 gaat iedereen naar zijn werk. De lunch is daar. Rond 4 uur zijn we klaar met werken en komen alle vrijwilligers die in de stad werken terug naar de flat. Vaak drinken we dan koffie en hebben we wat koekjes en fruit. We hebben dan tijd om wat uit te rusten en de volgende dag voor te bereiden.

Het eten hier is erg goed. ‘s Ochtends hebben we coconutchutney met illy (ronde witte schijven, die niet veel smaak hebben) Vaak is er ook nog iets anders maar dat wisselt. ‘s Middags is er rijst met een groentensaus en een curry en ‘s avonds is er weer rijst met meerdere currys. Ook hebben we vaak een soort van pannenkoekjes. Met speciale gelegenheden is er wat meer verschillend eten. Zoals kip en noodles.

We hebben met de vrijwilligers 2 appartementen met elk 3 slaapkamers een keuken en een badkamer. Dit alles is redelijk luxe en westers. We leven daar nu met 20 vrijwilligers. Gelukkig zijn er door de weeks 7 vrijwilligers op projecten buiten de stad, zij slapen daar.

In een korte tijd is alles hier erg normaal geworden. Omdat alles zo anders is vergelijk je het niet meer met de Nederlandse cultuur. Alles hier gaat wat trager en tijd is niet zo belangrijk. Maar als mensen in de rij staan dringen ze wel graag voor. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk en ze willen je graag helpen. Het verkeer is lekker chaotisch met heel wat getoeter om je heen. Mensen toeteren om te laten weten dat ze er zijn. Er rijden hier onwijs veel autorikshas rond. Het is erg leuk om je daarmee te vervoeren. Je laat er een stoppen, zegt waar je heen wilt dan krijg je een prijs die je moet afdingen en dan wordt je voor de deur afgezet. Ondertussen kun je lekker om je heen kijken. Er is hier altijd erg veel te zien in de straten

Ik denk dat de cultuur wel erg aan het verwesteren is. Je kunt hier alles kopen in de grotere winkels. Veel dingen zijn erg goedkoop zoals groenten en fruit andere dingen zijn relatief erg duur wc papier bijvoorbeeld. In de kleine winkeltjes is er normaal om af te dingen. Maar wij met onze blanke huid betalen altijd wat meer dan de lokale bevolking. Gelukkig kun je aan mensen om je heen vragen wat je ervoor zou moeten betalen.

Nou, dat was een lang verhaal, ben benieuwd of jullie het tot het einde hebben volgehouden :)
Veel liefs!

• 21 Oktober 2012 - 09:28

Marianne Huisman:

Hallo Anouk en Loes,
    Natuurlijk houden we het tot het einde vol om het jullie verslag te lezen. Het is [denk ik] voor iedereen leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie zo'n beetje doen, dus schrijf zo vaak en zoveel als mogelijk is. Ook leuk om over de cultuur te lezen en wat jullie eten, hoewel dat erg eenzijdig lijkt.
    Fijn dat het zo klikt met de andere vrijwilligers, zeker omdat jullie met zovelen zijn op zo weinig ruimte.
    Ik hoop dat er veel reactie's binnen komen op jullie verslag, stuur ook weer eens wat foto's mee!!!!
    Liefs en pas goed op elkaar, papa mama/ Joep Marianne.

• 21 Oktober 2012 - 09:36

Karin:

Ongelooflijk dat je er alweer een maand bent! Het klinkt wel of je je draai gevonden hebt, fijn om te horen. Dat eten lijkt me inderdaad erg wennen, vooral op je nuchtere maag, ha ha. Hopelijk blijft alles zo lekker lopen, want je bent wel erg ver weg hoor!

En niet aan zo'n tandeloze Indiër blijven hangen, he?

Liefs Karin

• 21 Oktober 2012 - 14:17

Laurie:

Heey meiden!!

Wat leuk om zo te lezen wat jullie allemaal eten. Rijst, rijst en nog eens rijst. Zo klinkt het in ieder geval.
    Maar goed het vult de magen en het zal vast wel lekker zijn!
    Ik ben ook erg benieuwd naar nog wat foto's ;-) hahaha
    Hier alles lekker rustig, vandaag de laatste dag van de herfstvakantie en dan gaan we weer hard aan de bak!

Heel veel plezier nog! Geniet erval!!

Groetjes Laurie

• 21 Oktober 2012 - 22:53

Maria Verhoeven:

He Anouk

Alweer een maand geleden dat jullie vertrokken!!!
    jeetje wat gaat het snel.

Wat is een powercut eigenlijk??

En hoe is het met de muggenspullen? Ben je er al doorheen (haha), of valt het mee met de steekbeesten????
    Volgens mij zijn jullie al aardig ingeburgerd daar.
    Geniet van al het mooie daar.

groetjes Maria

• 21 Oktober 2012 - 23:13

Marij:

Hallo Meisjes...

Natuurlijk lezen we elke letter tot het einde.
    Gut alweer een maand daar waar blijft de tijd.
    En zoals je al zegt je went zo snel aan een andere cultuur en je vergeet wat er hier was.
    Dat is zeker voor jullie wel erg fijn . En het wil ook zeggen dat jullie je erg goed aan passen daar.
    Wel een heel ander leven met dat gepingel en de mate van aanvoer van eten bij jullie.
    Maar merk wel aan de mails dat het jullie goed gaat daar en dat is eigenlijk het belangrijkste.

Lieve groetjes uit dorplein.

• 21 Oktober 2012 - 23:13

Marij:

Hallo Meisjes...

Natuurlijk lezen we elke letter tot het einde.
    Gut alweer een maand daar waar blijft de tijd.

Lieve groetjes uit dorplein.

• 22 Oktober 2012 - 10:30

Angelique:

He Hallo,
    Super om jullie verhalen te lezen! Echt een heel avontuur wat jullie allemaal doen en meemaken! Ik denk dat we eigenlijk allemaal zo iets moeten meemaken om te beseffen hoe goed we het hier eigenlijk hebben!!! Geniet er nog van en jullie zijn super bezig meiden!!
    Groetjes Angelique

• 22 Oktober 2012 - 21:18

Margot:

Anouk, Loes,
    Ben jaloers: goedkoop groente en fruit. En ik neem aan met veel meer smaak dan hier... Ik kwijl al bij het idee aan verse cocosnoot een ananas.... Dat smaakt hier straks echt niet! En dan eens kijken wat je er hier voor kwijt bent.... Eet zoveel je wilt en kunt!
    Snuif van de cultuur en laat je vervoeren in je 'taxi' met frisse wind door je haren... Maak veel foto's en laat ons straks ook meegenieten!
    Niet bang zijn om teveel te schrijven! Wij willen meegenieten....
    Groetjes!
    ruby, harry, frank, margot
    ps jullie mam stuurt keurig een kaart aan Ruby (30-09) en Harry (vandaag) voor de verjaardag. Ook met Anouk d'r naam... En die van ons geloven heilig dat de post uit India komt!!! Helemaal geweldig!

• 22 Oktober 2012 - 21:18

Margot:

Anouk, Loes,
    Niet bang zijn om teveel te schrijven! Wij willen meegenieten....
    Groetjes!
    ruby, harry, frank, margot

• 22 Oktober 2012 - 21:48

Ellen:

Hey Lieve Anouk,
    Ein-de-luk de tijd en moeite genomen om me eens aan te melden hier...
    Zal je uitleggen waarom:
    Ben dus begonnen in Tilburg en dat ging de 1e week al mis, was erg ziek (zal je de details besparen) verschrikkelijke buikgriep met erg veel bloedverlies.. Tenminste daar leek het op, na een week ben ik donderdags opgenomen in het ziekenhuis en heb daar een week gelegen met waarschijnlijk een acute (chronische) darmontsteking.. dikke vette pech dus en ontzettend balen dat dat nu net in mijn nieuwe baan in tilburg moets gebeuren. ben weer aan de betere hand, de Prednison doet goed zijn werk, mag ik 3 mnden gebruiken en hoop dan dat alle klachten weg blijven of dat er een beetje mee te leven is!
    Hadden zondag bij Bianca in geldrop geborreld en haar huisje bekeken, en kregen het over jou, dus door omstandigheden heb ik nog niet eerder tijd gehad jullie prachtige verhalen te lezen!
    Zo te lezen zijn jullie aardig gewend en bevalt het prima daar! een hele ervaring... gaaf!
    Hopelijk nog een hele fijne tijd daar samen met de andere vrijwilligers, geniet ervan maar dat gaat je zeker lukken daar! Heel veel groetjes van 'De baas' ;) Groetjes Ellen

• 23 Oktober 2012 - 21:19

Doortje:

Heej!

Een lang verslag deze keer. Alweer 1 maand daar. De tijd vliegt.
    En ja, ik heb iedere letter gelezen tot het einde!
    Zo krijgen we een goed beeld van wat jullie daar zoal bezighoudt!
    En al helemaal gewend las ik aan de gebruiken daar haha!

Gr.

Doortje

• 23 Oktober 2012 - 21:19

Doortje:

Heej!

Een lang verslag deze keer. Alweer 1 maand daar. De tijd vliegt.
    En ja, ik heb iedere letter gelezen tot het einde!
    Zo krijgen we een goed beeld van wat jullie daar zoal bezighoudt!
    En al helemaal gewend las ik aan de gebruiken daar haha!

Gr.

Doortje

• 24 Oktober 2012 - 18:47

Marjolein :

Ha stoere en super lieve meiden!
    Want wat krijg ik in de bus op mijn verjaardag, een kaart uit India! Mijn dag was weer helemaal goed gemaakt :) Dank je wel! Vond ik echt heel tof, ik liep te stuiteren door het huis. haha. Leuk met die foto's!
    Ik lees jullie verhaaltje altijd tot het einde af, hihi. Alweer een maand weg, best al een tijdje. Maar het gaat toch best wel snel. En kunnen jullie al wat meer woorden met hun praten in hun taal? Supr bedankt voor de kaart! xx

• 26 Oktober 2012 - 16:11

Mia Nouwen:

Hallo Meiden,
    Jullie kennen mij niet maar we zijn kennissen van Marianne en Joep,ook bloemist geweest en wonen in Weert. We hebben zondag met Marianne Joep Thies en Annie Diny en Jan gefietst in Heeze en Leende.
    Daarna lekker gegeten bij Heezerenbosch. Wij fietsen heel veel in Thailand,Cambodja,Vietnam,Cuba. En nu gaan we in Januari naar Sri lanka fietsen,dus we kennen wel het eten en zo waar jullie over schrijven.
    Ik vind het geweldig wat jullie doen voor de medemens,en je leert er veel van,het is heel goed voor je verdere ontwikkeling.
    Nog veel werkplezier daar dan vliegt de tijd voorbij,en heb je straks een mooie ervaring erbij.

Groetjes Herman en Mia Nouwen Weert

• 26 Oktober 2012 - 21:56

Peer :

Hé Anouk, hier een berichtje van Peer.
    Vraag is het eten lekker?
    En ik judo beter want ik ga naar de volgende groep.
    En wat voor wagen gaan jullie bedenken?
    Wie is de baas van het zeizo.?
    Groetjes van peer

• 26 Oktober 2012 - 22:21

Nadia:

Hey Loes,

Poeh, heb vandaag net mijn Orthopedie tentamen. Hopelijk heb ik zo alles binnen en dan heb ik ook vrijheid. Dat verklaart eh... waarom ik je nog niet terug heb gemaild.

Ik heb je blog even bijgelezen en het klinkt allemaal super awesome. Vooral het drukke verkeer en de power cuts staan mijzelf ook bij (wij hadden ze 's avonds en 's nachts... whhyyy)
    Hopelijk spreek je een beetje Hindi als je terugkomt, is leuk! Als Inge terugkomt, zijn haar Japanse skills waarschijnlijk ook een beetje boven me uitgestegen, haha!

-xxx-
    Nadia

• 28 Oktober 2012 - 11:57

Tante Ans:

Hallo Anouk n de rest.
    Erg leuk om jullie dagboek bij te volgen. Hopelijk is de keel al wat beter. Hier zijn we erg druk met Marga's nieuwe huis. Maar die is afgelopen donderdag verhuisd dus dat zal wel minder druk worden.Geniet maar van de warmte daar want hier is het erg koud. vannacht -5 graden!!
    Veel Liefs van ons en houd vol
    Tante Ans